الثلاثاء، 3 أفريل 2007

تلمسان التاريخية







فيديوعن ثراث مدينة تلمسان



هناك 4 تعليقات:

غير معرف يقول...

tab ya3nii ya nada ashof radek 3la el comment beta3y b3den emn3eny men dkhol el blog :D..
3moma bera7tek ya setty it is ur own space

Amyra يقول...

أنا مغلقتش التعليق عليك يا ارتعاشات
طب مقلتليش ايه رأيك في الفيديو؟
:)

hosnysoliman يقول...

ندى
الايام دى انا متهياء لى انها ممكن تكون الناس ماكنتش تتصور هيا عايشه فى بيئة جميله اد ايه..انا مش عارف الشكل دلوقتى شكله ايه ولكن الشكل العام وبساطة الحياه سواء من حيث اشكال الناس او الطبيغة تو المساكن والاسواق..الشكل ده اظنه كان شكل عام فى الوطن العربى مع اختلافات طفيفه تفرضها شكل الحياه و الطبيعة..وهو دلوقتى يمكن الشكل العام على مستوى الوطن العربى واحد ولكن كله ما لوش علاقه بالوطن اشكال دخلية على الاوطان فقدت الهويه
حتى الاغنية تعطيكى طبيعة هذا الزمن صحيح انا مش عارف الكلام ولكن رتم الموسيقى والغناء واضح روح العصر ورتمه

Unknown يقول...

أستاذي
في معلق من اسكندرية قال لي على البلوج الفرنسي ان تلمسان تشبه الاسكندرية اللي هو منها

اه الحياة كانت بسيطة..و جميلة ....و الملامح واضحة. ...تلمسان جوهرة ..تاريخ و اثار و طبيعة و جبال .... حتى ناسها لوحات من الجمال....الأشكال الذخيلة والهوية الضايعة هما أول ما سيقضي علينا..بين التزمت الديني الاتي من جهة و الانحلال الغربي المقذوف من جهة

تحياتي