الأربعاء، 4 أفريل 2007

وهران: عاصمة الغرب الجزائري



صور عن مدينة وهران الباهية مسقط رأسي عشقي وألمي ...الاغنية ثراثية لمطرب قدير متوفي أحمد وهبي لكنها هنا من أداء الشاب خالد




السيارة تمر باتجاه جبل هو تاريخ وهران به ضريح الولي عبد القادر و كنيسة قديمة السنتا كروز
الاغنية رائعة للشاب مامي




هناك 22 تعليقًا:

غير معرف يقول...

انا هوف الفيديوهات دلوقتي و اقلك...بس بصي انا عايز اعرف قصة الأغنيه ديه انا بحبها اوي...
انا معت ان الجزايريه كانوا بيغنوها للاستعمار بس مش عارف ايه القصه اوي لوعارفه اشرحيلي

غير معرف يقول...

جميل الفيديوهات و الله...شوقتيني اجي عندكو بس لمهم الاقي حد يستقبلني لحسن زهقت من النوم على الأرض..
ماهو مش هنا و عندكوا كمان...:)
انا جبني اوي صورة الجبل على البحر..منظر رهيب

Amyra يقول...

ارتعاشات
والله وهران أجمل من كدة بس دول أحسن فيديو لقيتهم على النت

بالنسبة لاغنية التي يؤديها خالد...لا هي اغنية رثائية من السبعينيات أي بعد الاستقلال ... ترثي المدينة ربما بسبب النزوح الريفي اليها و هجرة شخصيات مهمة الى الخارج

لهذا يقول

وهران وهران رحتي خسارة
هجرو منك ناس شطارة
قعدو في الغربة حيارى
والغربة صعيبة وغدارة

وهران تنسيلي عذابي
ووهران تلوح شبابي
يلي ماشي ليها غادي
وصي يتهلو في بلادي
عمري مننسى بلادي
أرضي وأرض جدادي

ثم يصف التغيرات التي حصلت في مدينته

**********
دي اغنية لو كنت في الغربة وسمعتها و انت من سكان وهران تدمرك.أنا لسة بفكر أرسلها لصديق عزيز مغترب و لسة مقررتش اخاف يشوف الصور و يسمع الاغنية يدخل في شجن
**********
أهلا بيك بس انوي و ان شاء الله تتحل

******
لو في مفردات صعبة قلي اشرحالك

;)

ibn nasser - ابن ناصر يقول...

الجزائر بلد جميله مع ان كل فرق الكرهبتاعتنا اما بتضرب
هههه
تحياتي

Amyra يقول...

ابن الناصر

:)
حتى الفرق الداخلية عندنا يضرب بعضهم بعض... الشعب عندنا مهوووووووس بكرة القدم
وممكن يأخد الضربة أحد من المارة ان كان هنالك ماتش كورة بالجوار

معلش سامحوهم

تحياتي

الأرمـوطــي يقول...

جميل يا ندا جميل بجد

bassem يقول...

C'est merveilleux Nada , je suis fasciné par toute cette beauté chez vous !!

Unknown يقول...

الأرموطي

سعيدة ان الفيدو عجبك
:D

تحياتي

Unknown يقول...

Bassem

L'artiste est toujours fasciné par le beau.....parce qu'il sait le voir
Très contente que les vidéos t'ont plu
J'attends ta nouvelle publication!

-_- يقول...

جميلة هي مدينة وهران

Amyra يقول...

شرم

سعيدة ان الفيديو عجبك

تحياتي اليك

abderrahman يقول...

مدونتك جميلة جدا
سعيد اني تعرفت عليكي

على فكرة بحب أغنية وهران كتير.
وبحب الشاب خالد أكتر من الشاب مامي
:)

Amyra يقول...

أبو باشا

أشكرك وأنا أسعد والله...مكنتش عارفة ان اغنية وهران مشهورة غير من التعليقات
هي على العموم في الاصل لمطرب قدير للأسف ملقيتش النسخة الاصلية

تحياتي اليك

hosnysoliman يقول...

ندى فيه بلوجات تانيه عملها فى حته تانيه..انا لسه ما سمعتش ولا واتفرجت لكن قلت اشوف ايه الحكايه معاكى بالظبط

hosnysoliman يقول...

وهران وهران رحتي خسارة
هجرو منك ناس شطارة
قعدو في الغربة حيارى
والغربة صعيبة وغدارة
كلام يقتل مع الغربه..والاهم مش غربه البعاد لا الغربة داخل البلاد نفسها
شوفى ياندى
لما تشوفى صور تلميسان وصور وهران النهارده تعرفى ان الغربه مش فى قلوب الناس بس لا دى بقت غربة المكان عن المكان..انتى عارفه لما الواحد يكون لابس ملابس مش بتاعته بيحس ديما انها غريبه عليه واظن ان الملابس نفسها بتحس نفس الاحساس..واحنا عمالين نسال نفسنا ايه الحكايه ..اظن الحكايه واضحة جدا
الارض والسماء خلق الخالق اصبحت تحس اننا غرباء عليها لسنا اصحابها
احنا اللى ضاقت علينا الارض بما رحبت
احنا اللى لا اعتقد ان ممكن ان تبكى علينا ارض او سماء

hosnysoliman يقول...

ندى انا رجعت عشت فى كلامات الاغنية مرة تانيه واكدت لى كلامى ..يمكن اللى كتبها كان قصده الناس اللى فى الغربة خارج البلاد ولكن الكلام ده اصبح دلوقتى اصعب واشد واكثر انطباقا على اهل البلاد المقمين وخاصة الشطار منهم الذين ليس لهم مكان

Unknown يقول...

وهران عشقي أستاذي أعترف أنها ليست الاجمل في الوطن لكنها ساحرة حتى لما توجع هي ساحرة لا ادري تخونني الكلمات وهران هي أنا

أما الغربة فطبيعة وهران الساحلية .و بما انها اقل مدينة عانت من ايام التاريخ العصيبة كلها ...جعلت الوافدين عليعا يتزايد ....فلم يعد يبقى لاهلها الشطارة مكان...حبيبتي هي


تحياتي اليك استاذي

عمرو غريب يقول...

الموضوع رائع

غير معرف يقول...

مدونتك رائعة جدا يا نادة سرني الاطلاع عليها والظاهر انك مولعة بوهران ربي يحفظك ويخليك ليها ونشكرك بزاف على اغنية مامي )بلادي هي الجزائر( لكن انت نسيتي احد اعظم رموز ورجال وهران نتمنالك انك تتفكريه لانه هو اعظم الرجال لي لانجبتهم الجزائر بالنسبة الي

amina يقول...

وهران تبقى دايما زينة البلدان نعشق ترابها

maxbeta3zaman يقول...

جميلة هى وهران وعظيم هو شعب الجزائر الذى نذكر له كفاحه الطويل ضد الاحتلال ونذكر شهداءه المليون ونذكر جميلة والأحرار الخمسة فقد كنت صغيرا أسمع من صوت العرب هذه الأغنية :-
باسم الأحرار الخمسة
مانسبشى التار يافرنسا
احنا الأحرار مانسبش التار
تار الأحرار الخمسه ...انا شببت على كفاح الجزائر أيام عبد الناصر وشاهدت بن بيلا لما زار القاهرة وكان أول رئيس للجزائر المستقلة دامت لنا الجزائر دائما

kafrawy يقول...

جميله وهران